Yapı Yol-İş: İşçiler yüzlerini Ankara’ya döndü

ÇANAKKALE – ÇOMÜ Öğrenci Yurdu inşaatında çalışan ve haklarını alamayan emekçiler, Yapı Yol-İş ile birlikte aksiyon kararı aldı. Lakin patron ile yapılan görüşmeler sonucunda emekçiler, haklarını alarak aksiyon sürecini sonlandırdı.

Yapı Yol-İş Genel Başkanı Mustafa Adnan Akyol, Örgütlenme Sekreteri Barış Kaya ve Trakya Bölge Temsilcisi Cemal Bozkurt, Çanakkale’ye gelerek emekçilerin hak talebi sürecini takip etti. İnşaat, karayolları ve Vilayet Özel Yönetimleri ve kantar personellerinin örgütlendiği Yapı ve Yol İşçileri Sendikası Genel Başkanı Mustafa Adnan Akyol, Çanakkale’deki sorunun diyalog yoluyla çözüldüğünü tabir etti.

Hem Çanakkale’deki çalışanların hak taleplerini hem de Türkiye’deki personel ve işçilerin çabasını, Mustafa Adnan Akyol ve Barış Kaya ile konuştuk.

Yapı Yol-İş Trakya Bölge Temsilcisi Cemal Bozkurt, Genel Başkanı Mustafa Adnan Akyol ve Örgütlenme Sekreteri Barış Kaya ve (soldan sağa)

‘ÇANAKKALE’DEKİ EMEKÇİ ARKADAŞLARIMIZIN HAKLARI ÖDENDİ’

Çanakkale’de sorunun, ülkedeki inşaat emekçilerinin sorununun bir kesimi olduğunu lisana getiren ve sorunun taşeronluk sisteminden kaynaklandığını söz eden Akyol, “Biz bu süreçle ilgili bir aksiyon kararı aldık. Buraya geldik fakat taşeron firma görüşme talep etti. İki gün süren görüşmenin sonucunda da halloldu ve emekçi arkadaşlarımızın hakları ödendi. Şu an itibariyle Çanakkale’de sorunun tahlili sağlandı” dedi.

İşçilerin yalnızca ekonomik değil artık politik taleplerle de uğraş ettiğini lisana getiren Akyol, son devirde artan personel grev ve hareketlerine değindi: “Sadece ve yalnızca ekonomik uğraş değil çalışanların talebi. Aslında emekçi sınıfının asıl kederi, toplumsal haklarının biraz daha güzel, maaşlarının artırımlı ve vaktinde ödenmesi değil. Ne kadar kaygı, baskı, zulüm varsa bile vazgeçmiyorlar. Daha büyük kazanımlar için gayret etmeye devam ediyorlar. Personel sınıfı, bundan 5 sene evvelki personel sınıfı değil. Artık onlar da görüyor, kazanımların sokaktan diğer bir yerde olmayacağını.”

‘İŞÇİ SINIFI ÇABASI POLİTİK BİR MÜCADELEDİR’

Yapı Yol-İş Örgütlenme Sekreteri Barış Kaya ise sendikanın faaliyet gösterdiği; inşaat, karayolları, kantar, Vilayet Özel Yönetimleri üzere alanların çok hareketli alanlar olduğunu lisana getirdi. Hak gasplarının ağır yaşandığı dalda, Türkiye’nin çabucak hemen her vilayetinde aksiyonlar yapıldığını söyleyen Kaya, “Ama bizim dışımızda gelişen bir sınıf çabası var. Ekonomik krizin, sömürünün son raddeye varmasından kaynaklı bir haraketlilik var. Polonez emekçilerinin direnişini, Fernas madencilerinin direnişini daima birlikte takip ediyoruz. Bunun politik bir evreye geçtiğini çok net tespit edebiliriz. Zira herkes yüzünü Ankara’ya döndü. Zira personeller, öğretmenler Ankara’ya yürüyor. Biz de inşaat, karayolları personelleri olarak yüzümüzü Ankara’ya dönüyoruz. Bu sorunun kendisi politik bir sorun. Sorunu bu türlü tespit ediyorsak, tarafımızın büsbütün politik alana yönelmesi gerektiğini düşünüyoruz. Biz buraya fiyat hakkı için geldik, hak gaspı için geldik. Lakin emekçiler şunu çok uygun biliyor. Bugün sorun çözüldü tahminen fakat yarın yeniden bu sorun yaşanacak. Zira bu sorun mevcut sistemin kronikleşmiş bir sorunudur” dedi.

‘2 MİLYON ÇALIŞANIN BULUNDUĞU DEV BİR SEKTÖR’

Kaya, Yapı Yol-İş’in kağıt emekçilerinin, inşaat ve karayolu emekçilerinin, kuryelerin ve davet merkezi çalışanlarının de içinde olduğu, çok geniş bir alanda faaliyet gösteren Emeğin Gücü Derneği’nden doğduğunu lisana getirdi. Ağustos ayında inşaat, karayolları, Vilayet Özel Yönetimleri kantar çalışanlarının örgütlenmeye başladığı Yapı Yol-İş ismini aldıklarını söz eden Kaya, “13 Nolu İş kolu” olarak geçen bu alanda, 2 milyonu aşkın kayıtlı personelin bulunduğunu söyledi.

“Sendikamızın idaresinde, faal çalışan personel arkadaşlar var” diyen Kaya, “Sektör çok süratli. Bilhassa inşaat personelleri açısından söylüyorum; ağustos ayından bu yana 15’i geçen bir aksiyon sürecinin içindeyiz. Vakit zaman diyalog yoluyla da çözülen hareketler oldu.”

‘AĞUSTOS AYINDA 47 İNŞAAT EMEKÇİSİ HAYATINI YİTİRDİ’

Kaya, “Mesleğin meseleleri çok fazla; meslek hastalıklarından tutun, hayat kurallarına, geleceksizliğe, iş cinayetlerine kadar çok fazla sorunu olan çok büyük bir bölümden bahsediyoruz. Bu ülkede, yalnızca ağustos ayında 47 inşaat personeli inşaatlarda iş cinayetine kurban gitti. İşte bu alanda ihtisas yapmak ve meslek örgütü olarak, taleplerimiz ve uğraşımızla yer almak için Yapı Yol-İş ismi altında gayret ediyoruz” dedi.

Kaya ayrıyeten, “Türkiye’de çalışanlar, diğer alternatifleri olmadığı için sarı sendikaya mahkum olmuş durumda. Çok önemli meseleleri var emekçilerin; skala sorunu üzere, eşit işe eşit fiyat üzere, sürgünler ve emeklilik üzere… Bilhassa inşaat alanında sigorta primlerinin taban fiyattan yatması üzere çok değerli meseleleri var. İnşaat alanının ağır iş koluna alınması, sigorta primlerinin brüt fiyat üzerinden yatırılması bizim şu anki en değerli uğraş taleplerimizden. Hatta inşaatın kimi kolları meslek olarak bile görülmüyor. Beşerler, 65 yaşından sonra inşaatta çalışamazlar. Sigorta primleri asgariden gösterildiği için emekliliklerinde asıl almaları gereken maaşları alamıyorlar ve emeklilik sonrası da tekrardan o inşaatlarda çalışmaya devam etmek zorunda kalıyorlar. Bunlar dalımızın önemli meseleleri. Emeklilik yaşının, bilhassa inşaat bölümü için muhakkak düşürülmesi gerekiyor” sözlerini kullandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir