ANKARA (İGFA) – Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türk bayraklı gemilerin hurdaya ayrılarak yerlerine yeni gemilerin inşasını teşvik etmek gayesiyle yürürlükteki yönetmelikte kıymetli değişiklikler yaptıklarını bildirdi. “Hurdaya Ayrılan Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”in Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzası ile 23 Mart 2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandığını açıklayan Uraloğlu, mevcut teşviklerin genişletildiğini söyledi.
HURDAYA AYRILACAK GEMİ TONAJI 10 KAT ARTIRILDI
Bakan Uraloğlu, yapılan değişikliklerle, hurdaya ayrılacak gemilerin en az tonajının 10 kat artırılarak 5 bin GT’dan 50 bin GT’ye yükseltildiğini, bununla birlikte 25 bin GT ile sonlu olan hurda teşvik müracaatlarının da iki kat artarak 50 Bin GT’na çıkarttıklarını bildirdi. Uraloğlu, Ayrıyeten, teşvikten yararlanabilecek gemi tipleri ve hurdaya ayrılacak gemilere ait dokümanların kapsamını da genişlettiklerini kaydederek, “Söz konusu değişiklik ile teşvik kapsamına alınan gemi sayısının değerli ölçüde artmış olacak. Bu durum da bölümde yatırım ölçüsünde kıymetli artış sağlayacak” dedi.
“GEMİ İNŞA ENDÜSTRİSİNDE İSTİHDAM ARTACAK”
Uraloğlu, teşvik sistemimizde kesim lehine kıymetli değişiklikler yaptıklarını tabir ederek kelam konusu değişiklik ile Türkiye’nin ortalama gemi filosunun yaşını azaltarak gençleştirmeyi amaçladıklarının altını çizdi. Uraloğlu, “Ayrıca yönetmelikte yapmış olduğumuz bu değişiklik, Türk tersanelerindeki gemi inşa endüstrisine hem inovasyon hem de yatırım manasında katkı sağlamış olacak. Hatta bu alandaki istihdamın da artırılmasını sağlayacağız. Attığımız her adımı planlarken tüm denizcilik bölümüne sağlayacağı faydayı da hesaplıyoruz” dedi.
BAŞVURU SÜRECİ BİR AYDAN BİR YILA ÇIKARTILDI
Uraloğlu, bilhassa gemi inşası ve hurdaya ayrılma süreçleri ile ilgili olarak süreçte de değerli kolaylıklar sağladıklarını bildirdi. Kıymetli bir yeniliğin de gemi inşası ve hurdaya ayrılma süreçleri ile ilgili olarak klas kuruluşlarının yanı sıra yeminli mali müşavirlerin de süreçlere dahil edilmesi olduğunu belirten Uraloğlu, bu sayede süreçlerin daha çeşitli ve esnek bir yapıya kavuşmasının da sağalmış olacağını söyledi. Teşvik müracaatları ile ödemelerinin faal ve süratli gerçekleştirilmesi için bürokratik süreçleri kolaylaştırdıklarını belirten Uraloğlu, “Ayrıca 1 ay ile sonlu olan müracaat sürecini de tüm seneye yaydık. Bu düzenlemeler Türk bayraklı ticari filonun yenilenmesine yönelik olmakla binlikte hem çevresel standartlara hem de teknolojik yeniliklere ahenk sağlanmasını da hedefliyor. Bu takviyelerden kesimimize yararlanmaya ve Türk denizciliğine yatırım yapmaya davet ediyoruz” dedi.
“DENİZCİLİKTE ÖNDER ÜLKELER ORTASINDA HAK ETTİĞİMİZ YERİ ALACAĞIZ”
Bakan Uraloğlu, Bu değişikliklerle, Türk denizcilik dalının milletlerarası rekabet gücünü artırmanın yanı sıra daha sürdürülebilir bir yapıya kavuşmasına da katkı sağlamış olacaklarının altını çizerek, “Dünya ticaretinin yüzde 90’ını üstlenen deniz nakliyatının dünya iktisadının belkemiği olduğunu bilerek hareket ediyoruz. Bu nedenle de Türk deniz filosunun büyümesi için her türlü kolaylığı sağlıyoruz. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde Türkiye’nin dünya deniz ticaretinden aldığı hissesi artırmanın ve denizciliğin her alanında ‘Lider Denizci Ülkeler’ ortasında hak ettiği yere ulaşması maksadıyla gerekli adımları da atmaya da devam edeceğiz. İnanıyorum ki, bölüme yönelik adımlarımızla Türkiye, denizcilik alanındaki tartısını gelecekte daha fazla hissettirecek ve rekabet gücünü yükselterek denizcilik bölümünde dünyanın önder ülkelerinden biri olacaktır” diye konuştu.